- Aktører
- Arrangementer
- Kurser
-
Læringsforløb
- GRØN GENERATION UGE 12 - 15 - TEMA OM AFFALD
- Syddansk Universitet Inspirationsdag - Uge 12
- Naturfagsmaraton - Finale 2021
- 2imprezs - Daginstitutioner
- MatematikOlympiade 2020
- FUF - Naturvidenskabshuset ved Universe
- Passage til Virkeligheden
- Matematikkens Dag 2020 Matematik og sport
- Engineering i Undervisningen - Engineering uge 45
- 2IMPREZS - folkeskoler
- Uv.materialer om emner med relation til Bæredygtighed
- GRØN GENERATION - TEMAUGE OM VAND
- Klassebesøg i Mogens Winther Observatoriet, AGS
- Fedtstoffer og sundhed, Sønderborg Statsskole
- Sjov med tal
- EscapeGames
- Matematiske undersøgelser på mellemtrinnet
- Nyheder
-
Undervisningsmaterialer
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 1
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 2
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 3
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 4
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 5
- HCØ 200 års jubilæum
- De naturfaglige prøver
- Ressourcekort
- Verdensmål i Spil
- Verdensmål.nu- undervisningshæfter
- Find de skjulte skatte – bæredygtighed i alle fag
- 6 hæfter til innovationsundervisning
- Grubletegninger - Stimuler undersøgende læring om hverdagens fænomener
- Book Energi- og Læringstrailer
- Book Micro:Bit klassesæt
- Book Kuffert med Micro:Bit Extraudstyr
- Book Bee- og Blue-bot klassesæt
- Book MakeyMakey klassesæt
- Book Edison-robotter klassesæt
- Grøn Læseplan
- Nye nationale on-line tilbud
Undervisningsmaterialer
Den Grønne Læseplan
Grøn Læseplan blev vedtaget af byrådet som gældende læseplan for institutioner og folkeskoler i Sønderborg Kommune i efteråret 2016.
I Planen er integreret de målsætninger som stilles fra central hold. Den Grønne Læseplan er derfor ikke udtryk for et krav om extra arbejde men et ønske om, at pædagoger og lærere i deres planlægning bruger de lokale demonstratorier, aktører og ressourcer, når de lærer børn og unge at begå sig i samfundets udvikling mod øget bæredygtighed.
Grundtanken i den grønne læseplan er, at involvering af børn og unge gennem viden og beslutninger vil bane vejen for deres ønske om at være aktiv deltagende i fht. at sikre en mere bæredygtig livsstil i fremtiden.
Rigtig mange pædagoger og lærere har allerede arbejdet ud fra den tanke og Den Grønne Læseplan skal derfor ses både som en anerkendelse af eksisterende praksis men også som en opfordring til at indføre lignende praksis i det daglige samvær og undervisning med børn og unge.
Planen omfatter pt. arbejdet med ressourcerne energi, affald og vand. I fremtiden vil andre områder blive inddraget efterhånden som det bliver relevant/realistisk. F.eks. vil emnet mad let kunne inddrages i planen i den nære fremtid.
Den Grønne Læseplan: /media/1692/groenne-laeseplan-190916-pdf.pdf
Engelsk version: The Green Curriculum nov 2016 (1) final edit med BP1.pdf
Inspiration, forslag til indhold: