- Aktører
-
Arrangementer
- Forskningens døgn – uge 17 i 2018
- Projektmesterskabet 2018
- EUSP Europæisk Science Ungdomspalrament 2018 i Sønderborg
- NaMBiS – Naturvidenskabelig Matematisk Basar i Sønderborg
- Sønderborg UNESCO Learning Cities
- FUF - naturvidenskabshuset ved Universe
- Big Bang naturfags- og matematik messe
- DM i Fagene
- Naturvidenskabsfestival 2018
- Kurser
-
Læringsforløb
- Verdensmål for bæredygtig udvikling
- Energitrailer
- Klassebesøg i Mogens Winther Observatoriet, AGS
- Kloge Hænders Dag
- Fedtstoffer og sundhed, Sønderborg Statsskole
- Grøn Generation 2018 – Rent vand uge 12 - Temauge om bæredygtig udvikling
- Ingeniørpraktik i uge 46 og uge 11
- Haver til Maver
- Naturfagsmaraton - undervisningsforløb og kursus
- Links til aktiviteter
- Nyheder
-
Undervisningsmaterialer
- Samling af ressourcer til lærer/censor/elever - Fælles Naturfagsprøve
- Bee- og Blue-Bot - Et PRIS undervisningsmateriale
- MakeyMakey et PRIS undervisningsmateriale
- Edison - et PRIS undervisningsmateriale
- Grøn Læseplan
- Gratis undervisningsmaterialer om bæredygtighed, forbrug, genbrug mm.
- Find de skjulte skatte – bæredygtighed i alle fag
- 6 hæfter til science- og innovationsundervisning
- POWER GRID - ET BRÆTSPIL OM ENERGI
- "Det blå guld" og andre undervisningsmaterialer om vand.
- Grubletegninger - Concept Cartoons
- Materialernes Fantastiske Verden (fra DTU - Børnenes Universitet)
Undervisningsmaterialer
Grubletegninger - Concept Cartoons
Grubletegningerne vækker interesse, skaber diskussioner og stimulerer eleverne til naturvidenskabeligt ræsonnement. Et redskab til at skabe naturfaglig forståelse og bearbejde hverdagsforståelser.
Baggrund: Grubletegninger blev udviklet i 1992 i England af Brenda Keogh and Stuart Naylor under overskriften Concept Cartoons. Astra har indgået en kontrakt med udgiveren i England: Millgate House Education Ltd, om oversættelse til dansk og med rettigheder til fri brug i danske skoler. Se: https://astra.dk/unders%C3%B8gelse/grubletegninger
Målgruppe: Mellemtrin og udskoling - nogle kan bruges af indskolingen.
Økonomi: Gratis
Beskrivelse og anvendelse: På grubletegningerne er nogle børn/unge samlet omkring et naturvidenskabeligt fænomen. En stiller et spørgsmål eller problematiserer en hændelse. De andre kommenterer spørgsmålet med hver deres idé. Tegningerne har ikke nødvendigvis ét rigtigt svar. I flere tilfælde bliver det eneste fornuftige svar: "det afhænger af.....".
Grubletegninger er et samtaleredskab til gruppe-/klasseundervisning. De kan bruges til at fremme og udvikle elevernes naturfaglige forståelse blandt andet ved at stille spørgsmål, som eleverne ikke havde tænkt eller reflekteret over. Grubletegninger kan bruges til at afdække elevernes usikkerheder og hverdagsforestillinger.
Grubletegninger:
- Gør elevernes forestillinger og forståelse mere eksplicitte
- Illustrerer forskellige synsvinkler
- Stimulerer til argumentation og diskussion
- Fremmer deltagelse og engagement
- Hjælper eleverne med at formulere deres egne spørgsmål
- Kan danne udgangspunkt for elevernes egne undersøgelser
- Fremmer anvendelse af naturfaglige forklaringer i hverdagssituationer
- Fremmer sprogudvikling og forståelse
- Kan anvendes ved opsummering af et emne
Temaer: Hver pptx indeholder 10 grubletegninger med tilhørende instruktion til brug af tegningen og en videnskabelig forklaring på det fænomen, der præsenteres i den pågældende grubletegning.
/media/1585/elektricitet-og-magnetisme.pptx
/media/1586/energikilder-og-energioverfoersel.pptx
/media/1587/jorden-og-universet.pptx
/media/1588/kraefter-og-bevaegelse.pptx
/media/1589/levende-organismer-og-deres-omgivelser.pptx
/media/1590/livsprocesser-i-dyr-og-planter.pptx