- Aktører
- Arrangementer
- Kurser
-
Læringsforløb
- GRØN GENERATION UGE 12 - 15 - TEMA OM AFFALD
- Syddansk Universitet Inspirationsdag - Uge 12
- Naturfagsmaraton - Finale 2021
- 2imprezs - Daginstitutioner
- MatematikOlympiade 2020
- FUF - Naturvidenskabshuset ved Universe
- Passage til Virkeligheden
- Matematikkens Dag 2020 Matematik og sport
- Engineering i Undervisningen - Engineering uge 45
- 2IMPREZS - folkeskoler
- Uv.materialer om emner med relation til Bæredygtighed
- GRØN GENERATION - TEMAUGE OM VAND
- Klassebesøg i Mogens Winther Observatoriet, AGS
- Fedtstoffer og sundhed, Sønderborg Statsskole
- Sjov med tal
- EscapeGames
- Matematiske undersøgelser på mellemtrinnet
- Nyheder
-
Undervisningsmaterialer
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 1
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 2
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 3
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 4
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 5
- HCØ 200 års jubilæum
- De naturfaglige prøver
- Ressourcekort
- Verdensmål i Spil
- Verdensmål.nu- undervisningshæfter
- Find de skjulte skatte – bæredygtighed i alle fag
- 6 hæfter til innovationsundervisning
- Grubletegninger - Stimuler undersøgende læring om hverdagens fænomener
- Book Energi- og Læringstrailer
- Book Micro:Bit klassesæt
- Book Kuffert med Micro:Bit Extraudstyr
- Book Bee- og Blue-bot klassesæt
- Book MakeyMakey klassesæt
- Book Edison-robotter klassesæt
- Grøn Læseplan
- Nye nationale on-line tilbud
Undervisningsmaterialer
Grubletegninger - Stimuler undersøgende læring om hverdagens fænomener
Grubletegningerne vækker interesse, skaber diskussioner og stimulerer eleverne til naturvidenskabeligt ræsonnement. Et redskab til at skabe naturfaglig forståelse og bearbejde hverdagsforståelser.
Målgruppe: Børnehavebørn til udskolingselever
Økonomi: Gratis
Indhold:
På grubletegningerne er nogle børn/unge samlet omkring noget, der undrer dem. De stiller spørgsmål og bruger deres hverdagsforestillinger til at forklare.
Grubletegninger er et godt udgangspunkt for en undersøgelse. Brug tegningen som oplæg og giv ikke svar eller forklaringer. Lad deltagerne undersøge først. Efter undersøgelsen kan deltagerne bedre forklare fænomenet/konceptet. Suppler med en videnskabelig forståelse/forklaring.
Sprogligt ændres hverdagsforståelser til en mere naturvidenskabelig konceptuel forståelse. Hvilket man kan høre i sprogbrugen.
Grubletegninger:
- Gør forestillinger og forståelse mere eksplicitte
- Illustrerer forskellige synsvinkler
- Stimulerer til argumentation og diskussion
- Fremmer deltagelse og engagement
- Hjælper med at formulere egne spørgsmål
- Kan danne udgangspunkt for elevernes egne undersøgelser
- Fremmer anvendelse af naturfaglige forklaringer i hverdagssituationer
- Fremmer sprogudvikling og forståelse
- Kan anvendes ved opsummering af et emne
BØRNEHAVEBØRN - LSUL har udgivet dette hæfte med anvendelsen af 15 grubletegninger af hverdagssituationer. Underøgelsesbaseret Læring: /media/1955/grubletegninger-didaktik-og-eksempler-de-yngste.pdf
INDSKOLING, MELLEMTRIN OG UDSKOLING - brug denne temaoversigt:
https://padlet.com/michael_stender/5py5ndp4np67ylab
Kontakt: Michael Stender, HoS, + 45 2790 0121 - Mise@Sonderborg.dk
Baggrund: Grubletegninger blev udviklet i 1992 i England af Brenda Keogh and Stuart Naylor under overskriften Concept Cartoons. Astra har indgået en kontrakt med udgiveren i England: Millgate House Education Ltd, om oversættelse til dansk og med rettigheder til fri brug i danske skoler. Se: https://astra.dk/unders%C3%B8gelse/grubletegninger
Verdensmål for Bæredygtig Udvikling:
Aktiviteten understøtter intentionerne med mål:
Vi skal sikre:
- Lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme mulighed for livslang læring.