- Aktører
-
Arrangementer
- Tek Expo - Teknologiudstilling
- FUF - naturvidenskabshuset ved Universe
- Engineering Day uge 45 2019 - 2 tilbud
- Girls Day in Science – i samarbejde med Tektanken
- Green Screen 2019
- Naturvidenskabsfestival 2019
- Forskningens døgn – uge 17 i 2020
- Sønderborg UNESCO Learning Cities
- Big Bang matematik og naturfagsmesse
- Kurser
-
Læringsforløb
- 2IMPREZS - folkeskoler
- MatematikOlympiade 2019
- Naturfagsmaraton - FINALE uge 21 og 22
- Passage til Virkeligheden
- Undervisningsmaterialer - De 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling
- Matematikkens Dag 2019 FNs 17 VERDENSMÅL
- Erhvervspraktik Syddansk Universitet i uge 45 og uge 11
- GRØN GENERATION 2018 – REN UGE 40 - TEMAUGE OM ”PLASTIK I HVERDAGEN – HVAD ER PLASTIK FOR OS?”
- Energi- og Læringstrailer
- Klassebesøg i Mogens Winther Observatoriet, AGS
- Fedtstoffer og sundhed, Sønderborg Statsskole
- Netværksmøder
- Nyheder
-
Undervisningsmaterialer
- Prøven i naturfag - informationer og inspiration
- Verdensmål i Spil - lån aktivitets og undersøgelses brætspil
- Verdensmål.nu - undervisningshæfter
- Micro:Bit - lån et klassesæt
- Micro:Bit - lån extraudstyr
- Bee- og Blue-bot - lån et klassesæt
- MakeyMakey - lån et klassesæt
- Edison - lån et klassesæt
- Grøn Læseplan
- Indskoling gratis undervisningsmaterialer om bæredygtighed, genbrug mm.
- Mellemtrin gratis undervisningsmaterialer om bæredygtighed, genbrug mm.
- Udskoling gratis undervisningsmaterialer om bæredygtighed, genbrug mm.
- Find de skjulte skatte – bæredygtighed i alle fag
- 6 hæfter til innovationsundervisning
- Vand, vandrensning, klimatilpasning mm.
- Grubletegninger - Concept Cartoons
Nyheder
Ministerielle ændringer naturfag og matematik fra skoleåret 2019-20
Nye faghæfter, krav om problemorienteret og undersøgende undervisning fra 1. - 10. klassetrin, ændrede regler til den fælles naturfagsprøve
I august 2019 offentliggjorde Børne- og Undervisningsministeriet de nye faghæfter inkl. de vejledende læseplaner, der skal være med til at sikre bedre sammenhæng mellem fagene.
Med lempelserne af bindinger i regelsættet om Fælles Mål fastholdes fagenes formål og de 215 overordnede kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne, som bindende, mens de 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål gøres vejledende. De overordnede faglige mål for, hvad eleverne skal kunne i fagene, vil dermed være det samme, men med en øget frihed lokalt til at planlægge, hvordan man når dertil.
Hierarkiet i de dokumenter, der beskriver undervisningen i grundskolen, ser nu således ud:
- Folkeskolens formål
- Fagets formål
- Fælles Mål - kompetencemål
- Læseplan
- Undervisningsvejledning.
Der er i de nye læseplaner sikret en bedre sammenhæng mellem naturfagene. Det er således blevet tydeligt at læse den progression, der er tiltænkt i fagene fra 1. klasse til den afsluttende prøve. Hvordan begrebet kompetence skal forstås beskrives nu fyldigt under hver enkelt kompetenceområde og er fremhævet med blåt.
Alle lærere - Problembaseret undervisning - fra indskoling til udskoling
Der er nu skitseret en større sammenhæng i undervisningen frem mod de fællesfaglige forløb i udskolingen. Problembaseret undervisning fremhæves nu som en del af fagenes identitet, og er en undervisningsform, der går igen i den fagopdelte undervisning. Eleverne skal på alle klassetrin opleve at arbejde undersøgelsesbaseret og problembaseret i naturfagsundervisningen.
Allerede i indskolingen er intensionerne, at eleverne udfører enkle undersøgelser med afsæt i egne og andres spørgsmål.
Underviser du natur/teknologi på mellemtrinnet, så skal du være opmærksom på, at eleverne allerede her bør arbejde med to særligt tilrettelagte problembaserede undervisningsforløb i 5.- 6. klasse.
Få inspiration i den gode uddybning i undervisningsvejledningen for natur/teknologi kapitel 4.3. Find inspiration til, hvordan du kan gennemføre tiltagene i din undervisning, læs fx mere problembaseret undervisning i undervisningsvejledningens kapitel 3. Her kan du blandt andet læse om 5 E- og engeinering metoderne.
- Du kan finde eksempler på undervisningsmaterialer hos Astra med afsæt i 5E og Enginering.
- Find eksempler på problembaseret undervisning til mellemtrinnet: https://astra.dk/problembaseret-undervisning
Udskoling - Emnevalget for de fællesfaglige fokusområder er givet fri men der er også nye krav
Underviser du i overbygningen skal du være opmærksom på, at emnevalget for de fællesfaglige fokusområder er givet fri, men de seks tidligere emner kan naturligvis sagtens fortsat anvendes. Til gengæld skal de nu leve op til mindst to ud af tre nye kriterier:
- Det skal inddrage elevernes egne undersøgelser i lokalområdet.
- Det skal inddrage elevernes arbejde med teknologi.
- Det skal inddrage interessemodsætninger, så eleverne får mulighed for at tage stilling.
Find hjælp til planlægning og inspiration her: http://www.houseofscience.dk/opslag/undervisning-hhv-proeven-i-fysikkemi-biologi-og-geografi-id%C3%A9er-eksempler-og-guldkorn/
Størstedelen af faghæfterne i udskolingen er enslydende. Har du som biologilærer læst dit faghæfte, så har du allerede læst en stor del af faghæfterne for fysik/kemi og geografi.
Find faghæfternes indhold på EMU
Find faghæfterne på EMU under de enkelte fag her.
Eller hent dem direkte her:
- /media/1854/gsk-faghaefte-natur-teknologi.pdf
- /media/1853/gsk-faghaefte-matematik.pdf
- /media/1857/gsk-faghaefte-geografi.pdf
- /media/1855/gsk-faghaefte-biologi.pdf
- /media/1856/gsk-faghaefte-fysik-kemi.pdf