- Aktører
- Arrangementer
-
Kurser
- OVERBLIK aug. 2022 - januar 2023 - Kurser, elevtilbud, netværksmøder mv.
- KURSUS: Undersøgende arbejde i Matematik
- KURSUS - Naturfaglige prøver maj juni 2023
- KURSUS - Brug apps i din naturfaglige aktivitet
- KURSUS: LIFE - forløbsworkshop Autopilot
- Matematik & Naturfag - Fagudvalgsmøde, Spotkursus & kaffemøde
- Faglig opkvalificering i matematik med it
- Matematisk opmærksomhed i dagtilbud
- KURSUS: Engineering i Skolen 2022 - ENGINNERING DAY UGE 45
- KURSUS: Modellering i matematik og naturfag
- KURSUS - Den lokale Energidag 23 - Central Glansager og Solparken Vollerup
- FP Matematik
-
Læringsforløb
- GRØN GENERATION UGE 12 - 15 2023 - AFFALD
- SYDDANSK UNIVERSITET INGENIØR DAGSPRAKTIK
- Naturfagsmaraton 2023 - FINALE 31.03.23.
- EiS - Engineering i Undervisningen tilbud
- Escapegames i matematik
- FUF - STEM FORLØB I NATURVIDENSKABSHUSET VED UNIVERSE
- Sjov med tal
- Matematiske undersøgelser på mellemtrinnet
- Uv.materialer - emner med relation til Bæredygtig Udvikling
- FÅ E.-Wattson PÅ BESØG
- 2IMPREZS - ZEROskole - En mere klimavenlig og bæredygtig skolehverdag
- 2imprezs - Daginstitutioner gør hverdagen mere bæredygtig
- Klassebesøg i Mogens Winther Observatoriet, AGS
- Fedtstoffer og sundhed, Sønderborg Statsskole
- GRØN GENERATION UGE 43 - 45 - VAND - Vandets kredsløb
- Nyheder
-
Undervisningsmaterialer
- DE NATURFAGLIGE PRØVER - SE HER
- Energianlæg i Sønderborg
- Ressourcekort
- Lån Bee-/BlueBot robotter klassesæt
- Lån MakeyMakey klassesæt
- Lån ozobotter klassesæt
- Lån Micro:Bit
- Lån extra udstyr til Micro:bit
- Lån Littlebits kuffert
- 6 hæfter til innovationsundervisning
- Sikkerheden Selv
- Verdensmål i Spil
- Verdensmål.nu - undervisningshæfter
- Book Energi- og Læringstrailer
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 1
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 2
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 3
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 4
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 5
- Find de skjulte skatte – bæredygtighed i alle fag
- GRUBLETEGNINGER - ET REDSKAB - UNDERSØGENDE TILGANG
- Grøn Læseplan
- Nye nationale on-line tilbud
Undervisningsmaterialer
Sikkerheden Selv
Hjælp til skolens håndtering i naturfag mv. af elevers og ansattes sikkerhed herunder kemisk APV
Baggrund
Pr. 1. juli 2019 er kravet om APB ophævet og erstattet med fokus på den kemiske risikovurdering – kemisk APV.
Et ønske blandt skoleledere, lærere og ressourcepersoner fik Birgitte Bjørn Petersen, tidligere leder af House of Science og Lene Damsø, kommunal arbejdsmiljøkoordinator til at lave en arbejdsgruppe med 3 lærere/naturfaglige vejledere – Maibritt Oksen Neumann, Nydam-Skolen Thomas Erlandsen, Sønderskov-Skolen og Lars Bjørn Jensen, Kløver-Skolen.
Relevant lovgivning og vejledning
- Arbejdstilsynets vejledning: Elevers anvendelse af stoffer og materialer i grundskolen
- Arbejdsmiljø Sekretariatet: Når Klokken Ringer (sept. 2019)
- Retsinformation (juni 2019): Elevers anvendelse af stoffer og materialer i grundskolen
Hvem har ansvaret?
Jævnfør lovgivningen er det arbejdsgiveren, der har ansvaret for at ansatte hhv. elever kan anvende stoffer og materialer sikkert i læringsaktviteter. I skolerne står ledelsen med ansvaret, der som regel distribueres til dels faglærere med tilsynsfunktion i faglokaler og faglige vejledere dels til den enkelte lærer. Disse skal opfylde sit ansvar ved at vurdere risikoen i forbindelse med læringssituationer og sikre den nødvendige instruktion og oplæring af eleverne, så de får en sikker omgang med f.eks. de tilladte kemikalier og materialer.
Arbejdet har vist, at den ønskede sikkerhed kræver, at de ansvarlige med jævne mellemrum gennemgår nogle sikkerheds procedurer og sikrer instruktion/oplæring af ansatte og elever.
For at understøtte disse procedurer og sikre en større grad af ensartethed i måden dette tilbagevendende arbejde foregår, har arbejdsgruppen fremstillet: ”Sikkerheden Selv”- en dokumentsamling.
”Når klokken ringer”
I branchevejledningen ”Når klokken ringer” Når klokken ringer web kan man hente faktaark for fagene og få en grundig gennemgang af både arbejdsmiljølovgivningens krav og de standarder, som arbejdsgivere og faglige organisationer inden for undervisningsområdet er enige om at anbefale.
Faktaark
- Billedkunst https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/n5ebh2lf/billedkunst-tryk.pdf
- Biologi https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/ymjldcwc/biologi-tryk.pdf
- Håndværk og design https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/ofmhqa42/haandvaerk-og-design-tryk.pdf
- Idræt https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/5ovbqbos/idraet-tryk.pdf
- Fysik https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/u3hbkpab/fysik-tryk.pdf
- Kemi https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/dmcinlu1/kemi-tryk.pdf
- Kemikalier/radioaktivitet https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/ky0fpjew/kemikalier-og-radioaktive-materialer-tryk.pdf
- Madkundskab https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/2r3dld5d/madkundskab-tryk.pdf
- Natur/teknologi https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/ozjfpzad/natur-teknik-tryk.pdf
- Musik https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/bl2nqwmc/musik-tryk.pdf
- Teknologiværkstedet https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/eaao1gh4/teknologivaerkstedet-tryk.pdf
Påkrævet - disse oplysninger skal man have styr på?
Til daglig brug og hvis Arbejdstilsynet kommer på anmeldt/uanmeldt besøg skal nedenstående oplysninger være tilgængelige. Adgangen kan være i en fysisk mappe og/eller på en pc.
- Liste over stoffer/materialer (kemikalier, radioaktive stoffer, biologiske agenser) på skolen /media/2121/liste-over-kemikalier-paa-skolen.pdf
- Sikkerhedsdatablade for stoffer/materialer (SDS) /media/2118/sikkerhedsdatablade.pdf
- Den kemiske risikovurdering (Kemisk APV) /media/2117/kemisk-risikovurdering-kemisk-apv.pdf
- Operationalisering af oplæring/instruktion af ansatte og elever i fht. den kemiske APV /media/2119/operationalisering-tjekliste-mm.pdf
- Instruktion i tilfælde af nødsituation /media/2116/instruktion-hvis-uheldet-er-sket.pdf
Ovenstående kan organiseres i en printet version vha.:
- Indholdsfortegnelse /media/2115/indholdsfortegnelse.pdf
- Læseguide: /media/2120/laeseguide-sikkerheden-selv.pdf
- Tjekliste til faglokaler og ved projekter generelt /media/2132/tjekliste-til-arbejdsmiljoeet-i-faglokaler.pdf
Hjælpedokumenter - redskaber til inspiration, ikke påkrævet
Funktionsbeskrivelser/tilsyn
- Fysik/kemi: /media/2126/thomas-e-funktionsbeskrivelse-fysik-kemi.pdf
- Biologi: /media/2128/thomas-e-funktionsbeskrivelse-biologilokalet.pdf
- Natur/teknologi: /media/2127/thomas-e-funktionsbeskrivelse-natur-og-teknik.pdf
- Teknologi: /media/2129/thomas-e-funktionsbeskrivelse-tecs.pdf
Til brugerne af naturfaglige lokaler og teknologi lokalet ((Sønderskov-Skolen feb. 2020)
- Fysik/kemi: /media/2123/thomas-e-brugere-af-lokalet-fysik-kemi.pdf
- Biologi: /media/2122/thomas-e-brugere-af-lokalet-biologi.pdf
- Natur/teknologi: /media/2124/thomas-e-brugere-af-lokalet-natur-og-teknik.pdf
- Teknologi: /media/2125/thomas-e-brugere-af-lokalet-tecs.pdf
Instruktion/oplæring af elever (”Sikkerhedskursus” i fysik/kemi lokalet, Sønderskov-Skolen feb. 2020)
Sikkerhedsinstruktion af elever ved forsøg (Sønderskov-Skolen feb. 2020)
Sikkerhedsinstruktion af kolleger hhv. elever i fbm. fagdage, temauger, projektuger mv. (Sønderskov-Skolen maj 2021).
12 vigtige regler i laboratoriet (Alinea plakat 2019)
Værnemidler – opslag (Kløver-Skolen august 2020)